Loty samolotami szerokokadłubowymi na krótkich trasach? To jak najbardziej możliwe. Choć na ogół rejsy większymi samolotami wiążą się głównie z lotami międzykontynentalnymi, to istnieje sporo tras krótszych, w tym także krajowych, na których przy odrobinie szczęście możemy trafić na szerokokadłubowy samolot. W tym wpisie przedstawia Wam kilka propozycji takich lotów.

Jakieś dwa lata temu na blogu pojawił się mój pierwszy wpis o lotach samolotami szerokokadłubowymi na krótkich trasach, jednakże przez ten czas sporo się w lotniczym świecie pozmieniało i większość tamtejszych informacji jest już mało aktualna. Dlatego też postanowiłem na napisanie nowego wpisu poświęconego tej tematyce. Loty większymi samolotami zazwyczaj kojarzą się nam z bardzo długimi podróżami, jednakże latanie takimi samolotami jak Boeing 787 Dreamliner na krótkich trasach wcale nie jest niemożliwe.

Już za kilka dni, a dokładnie 12 września 2023, miłośnicy latania z Polski będą mieli możliwość przelotu Boeingiem 787 Dreamliner należącym do Polskich Linii Lotniczych LOT, który wykona rejs LO1802 z Rzeszowa do Warszawy.

Takie okazjonalne przeloty tym modelem samolotu na trasach krajowych były już w przeszłości dostępne z innych portów regionalnych w Polsce. Tym razem taką okazję będą mieć osoby podróżujące z Rzeszowa. Jeszcze kilka dni temu najtańsze bilety dostępne były za ok. 160 złotych. W chwili obecnej bilety do nabycia są od 249zł za lot w jedną stronę.

Loty samolotami szerokokadłubowymi na krótkich trasach

Wspomniane wcześniej loty krajowe w Polsce to rejsy okazjonalne. Zazwyczaj podstawienie tak dużego samolotu na trasie krajowej związane jest po prostu z koniecznością przebazowania samolotu. Istnieją jednak trasy krótkie, w tym także krajowe, na których samoloty szerokokadłubowe występują regularnie. Poniżej znajdziecie kilka moich propozycji.

Widok z okna Airbusa A380: zniżanie do lotniska w Sydney, z pięknym widokiem na centrum największego miasta Australii.

Lot Airbusem A380, czyli największym samolotem pasażerskim na świecie

Airbus A380 to dwupokładowy samolot, który obecnie nosi miano największego samolotu pasażerskiego na świecie. W przypadku konfiguracji jednoklasowej, samolot ten może pomieścić nawet 853 osoby. Dla przykładu, Emirates w swoich Airbusach A380, w których posiada tylko klasę biznes oraz ekonomiczna może pomieścić 615 osób. Oczywiste jest, że samoloty te można spotkać na dłuższych trasach, jednakże jest kilka krótszych tras, gdzie popyt jest tak duży, że linie lotnicze zdecydowały się na podstawienie największego samolotu pasażerskiego na świecie.

Najkrótsza trasa obsługiwana Airbusem A380

W przeszłości miano najkrótszej trasy obsługiwanej przez Airbusa A380 utrzymywała trasa z Dubaju do Maskatu w Omanie, obsługiwana przez Emirates. Ten lot trwa zaledwie godzinę i piętnaście minut. W teorii, bo w praktyce czas lotu rzadko przekracza 45 minut. Jednakże Airbusa A380 na tej trasie można było spotkać przed pandemia koronawirusa. Obecnie trasa ta obsługiwana jest przez inny samolot szerokokadłubowy, czyli Boeinga 777. Swoją drogą, linie lotnicze Emirates w swojej flocie mają tylko samoloty szerokokadłubowe: Airbusy A380 oraz Boeingi 777. Korzystając z tych linii, zawsze polecicie szerokokadłubowym samolotem, bez względu na to, jaka jest Wasza destynacja. 🙂

Pod koniec 2021 roku miano najkrótszej trasy wykonywanej przez A380 przejęły linie Singapore Airlines, które tę ogromna maszynę wykorzystywały na trasie z Singapuru do Kuala Lumpur. Obecnie A380 na tej trasie został zastąpiony przez inny, nowoczesny, szerokokadłubowy samolot, jakim jest A350.

Nie mam pewności co do tego, kto obecnie utrzymuje miano linii lotniczej, która wykonuje najkrótszy regularny lot obsługiwany Airbusem A380. Z mojego researchu wynika, że tytuł ten należy do linii lotniczych Korean Air, które samolot ten wykorzystują na trasie z Seulu do Tajpej.

Natomiast krótkie trasy linii Emirates z wykorzystaniem Airbusa A380 to między innymi trasa z Bangkoku do Hong Kongu czy loty z Dubaju do Dżuddy w Arabii Saudyjskiej.

Co ciekawe, loty do Hong Kongu wykonywane są w ramach rotacji Dubaj – Bangkok – Hong Kong, a bilety na odcinku BKK-HKG często można znaleźć za niewiele ponad 500zl, co chyba jest najtańszym biletem na lot Airbusem A380 w chwili obecnej.

Scoot: Berlin – Ateny na pokładzie Boeinga 787 Dreamliner

Scoot to tania linia lotnicza z Singapuru, wchodząca w skład holdingu Singapore Airlines Group. W 2018 roku miałem okazję podróżować tym low costem, na trasie z Melbourne do Singapuru, o czym pisałem tutaj. Wcześniej przewoźnik ten obsługiwał dwie trasy z Singapuru do Europy: rejsy do Aten oraz do Berlina. Obecnie Scoot obsługuje trasę Singapur – Ateny – Berlin w ramach jednej rotacji, a bilety na europejskim odcinku z Berlina do Aten czy odwrotnie również dostępne są w sprzedaży.

W przypadku Scoota należy jednak pamiętać, że jest to typowy low-cost, a w podstawowej cenie mamy tak naprawdę tylko miejsce w samolocie i mały plecak. Za wszelkie inne usługi dodatkowe należy dopłacać. O bezpłatnej rozrywce pokładowej również nie ma tutaj mowy. 🙂

Air Europa: loty z Barcelony do Madrytu Boeingiem 787 Dreamliner

Hiszpania to kraj, w którym rynek lotów krajowych ma się bardzo dobrze. W czołówce tras krajowych w Europie znajdziemy kilka tras hiszpańskich, w tym połączenie z Barcelony do Madrytu. Kiedyś była to najpopularniejsza trasa krajowa w Europie, jednakże prężnie rozwijające się szybkie koleje łączące te dwa największe hiszpańskie miasta sprawiły, że ruch lotniczy pomiędzy Barceloną i Madrytem lata świetności ma za sobą, jednakże popyt nadal jest.

Dlatego też nie jest niespodzianką fakt, że linie lotnicze Air Europa na trasie z Barcelony do Madrytu wykorzystują Boeinga 787 Dreamliner. Co ciekawe, bilety na to połączenie bez problemu możemy kupić w najtańszej taryfie za 25 euro, czyli zaledwie 113 złotych.

Ethiophian: Sztokholm – Oslo Boeingiem 787 Dreamliner

Chyba najciekawsza trasa w tym zestawieniu. W szczególności eśli weźmiemy pod uwagę, że lot ze Szwecji do Oslo wykonywany jest przez afrykańskiego przewoźnika. Tutaj trochę podobna sytuacja jak w przypadku singapurskiego Scoota. Linie lotnicze Ethiophian latają do Sztokholmu oraz Oslo w ramach jednej rotacji: Addis Abeba – Sztokholm – Oslo.

Bilety na to połączenie dostępne są od ok. 170 złotych za lot w jedną stronę. Niebawem odbędę lot na tej trasie, więc w najbliższym czasie możecie spodziewać się relacji z tego lotu na blogu. 🙂

Podsumowanie

Loty samolotami szerokokadłubowymi na krótkich trasach? Jak widzicie, jak najbardziej jest to możliwe! Istnieje mnóstwo tras, w tym także krajowych, na których regularnie można trafić na szerokokadłubowy samolot. Która z tras zaciekawiła Was najbardziej? A może sami znacie inne połączenia, którymi chcielibyście się podzielić?

 

 

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *